Den nya chefen:”Äter järn och skiter kätting!”Orden är Koskelas. Plutonchef under Finlands krig mot Sovjet. Koskela som ”chef” får sin auktoritet genom sitt lugn, sin kunskap, sitt mod, genom att han lever, äter, sover och strider tillsammans med sina mannar. För det mesta längst fram. Många, åtminstone i min generation, har läst om Koskela i Väinö Linnas ”Okänd soldat”. Som bok, eller film, var den obligatorisk (nästan) i det militära. Mot honom ställs den motsatta chefstypen Lammio. Överklass, kolerisk, hatad, smålöjligt aristokratisk, ser alltid ner på soldaterna. Alltid längst bak, oförstående för soldaternas vardag försöker han driva dem framför sig. Och misslyckas för det mesta. De två
porträtten stod framför mig som neonlysande
arketyper, när jag lyssnade på P1:s Tendens
häromdagen Ämnet var "Den nya Chefen". -Det är ett
skifte i chefsrollen, tyckte Tendens. Numera behöver
inte en chef vara föregångsman eller kunna något.
Det räcker att man utbildat sig till chef. I det sk
näringslivet, bland dem som gått en massa dyra,
interna ”chefsutbildningar”, nämner man ibland
begreppet ”Chef” på ett sätt som får en att
förstå att det är något mycket, mycket speciellt.
Något helt annat än vanlig "Chef". De
flesta som man själv upplevt som bra chefer, eller
skulle passa bra som chefer, verkar inte alls passa i
deras mall. När jag lyssnade
på programmet, slog det mig - ännu mer än det
slagit mig förut - att det verkar vara en ny ideologi
som smyglanseras. Ett ”vi” och ett ”dom”. Ett ”vi”
chefer och ett ”dom” - de andra. Tydligt är i
alla fall, att enbart bra och dugliga chefer är det
inte fråga om. Runt hörnet anar man ett nytt
klassamhälle. Omslaget i värderingar till ett ”nivågrupperat”
samhälle framträder tydligt. Genom bekanta kan
jag följa kommunförvaltningens chefskramper. Samma
sak där. Det är inte den bra yrkesmannen som blir
”Chef” och som får utveckla verksamheten vidare,
utan ”förvaltningens man/kvinna”. Min syster i en
helt annan mellansvensk stad kan vittna om precis
samma sak. ”Förtjänst
och skicklighet” - glöm det! Det är inte det man
väljer. Med osviklig precision väljer man fel.
Klättermössen premieras. Det kan inte vara
en slump att samma fenomen uppträder i olika
verksamheter och på flera olika håll. Dessutom
samtidigt. Med samma argument och motiveringar. Viktigaste är
tydligen att få chefer som bara gör det de
blir tillsagda och inget mer, istället för att vara
yrkesman, föregångare och
chef. En chef,
som kan sin verksamhet och som respekteras av sina
medarbetare och får verksamheten att blomma.
Istället bygger man kommandostrukturer och reser
pyramider i organisationer som varit
"platta" sedan medeltiden. På ett sätt som
svensk militär inte gjort på femtio år. Tydligt
märker man det enorma inflytandet från amerikansk
managementteori, som traditionellt förespråkar
arbetsplatser med hierarkisk uppbyggnad. Stick i stäv
med den "platta", mer funktionella och
demokratiska uppbyggnaden av arbetsplatser som vi
tidigare haft i Sverige. Den ”svenska modellen”
har byggt på att man har välutbildade, självgående
medarbetare som vill ha, och tar, ansvar för sig och
sitt jobb. Eftersom
jag ibland uppträtt i rollen som militär tycker jag
att det är intressant att jämföra den tilltagande
"militariseringen" och pyramidiseringen av
civila arbetsplatser. Chefens roll till exempel. Jag har en vän
som inom Försvarshögskolans hägn doktorerat på
ledarskap. Han pekar på de stora skillnader som finns
mellan, å ena sidan USA:s, och å andra sidan
Sveriges, Finlands och Israels krigsmakter. Han
diskuterar även den mycket nära kopplingen mellan
den civila och den militära sidan av
"management", i litteratur och i praktik i
USA. Ska man nu
kondensera fram skillnaderna vid tiden för
Vietnam-kriget till en enda sak, så blir det denna: I
USA:s krigsmakt gick chefen sist och drev sina
soldater framför sig, i Sveriges, Finlands och
Israels styrkor går chefen tillsammans, helst först,
med sina soldater. Doktrinen i Israels ledarskapsutbildning - innan armen korrumperades under Intifadan - var: ”En chef skickar inte ut sina soldater i strid. Han leder dem! I vietnamerans
värnpliktsarmé kom chefen utifrån till ett ”färdigdrillat”
förband, som ett led i officerskarriären. Karriären
skulle innehålla sex månader ”combat experience”.
Ju fler verifierade ”enemy kills” och en bra ”kill
ratio” under denna ”combat experience”, desto
bättre karriär. Femtio döda Viet Cong på en död
amerikansk soldat och vägen till brigadgeneral var
klar! Nä, just det,
det blev inte så många tillfångatagna Viet Cong i
Vietnam. Förlustsiffror för dessa experiencesökande
officerare var dessutom onormalt höga, vilket enligt
vissa bedömare lär ha berott på att de sköts av
sina egna soldater. Storleken på kulhålen vittnade
om detta. Vietnamkriget
blev, och var länge, ett moraliskt bottennapp i
världens största demokrati och som man, under
konvulsioner försökt arbeta sig bort från I Sverige,
Finland och Israel utbildar chefen sina soldater.
Chefen är en i teamet. Inte en extra ratt som sätts
dit när man vill styra åt ett visst håll. Samma
ledarskapsfilosofi gäller även i det vanliga livet.
Jag behöver kanske inte säga vilken ledarskapsmodell
jag anser har den största potentialen! Kompetens, frotteringen med arbetskamraterna och ”on-the-jobb-experience” är det som skapar en riktig chef. Det är också grunden för ett rättvist och demokratiskt arbetsliv. Den ”nya chefen” är också kopplad till synen på utbildning och kompetens. Och demokrati! Utbildning och
kompetens är inte längre viktig! Snarare ett
handikapp. ”Egenskaper”
och ”inställning”
är det som man väljer medarbetare efter. Egenskaper
som man bedömer under några minuters samtal före en
anställningen. Vi går mot en
framtid, då de med de rätta ”egenskaperna”, med
den rätta ”inställningen” styr över de med med
”fel egenskaper”, ”fel inställning” och med
en allt sämre utbildning (för kortare har den ju
inte blivit). Som tillåts att ta ett allt mindre
ansvar eftersom de inte vet så bra som cheferna. Var har jag hört
det förut?? ©
Torgny Bergström Referens:
” Militärt ledarskap - när det gäller”. Lars Andersson. Studies
in Educational Sciences 39 Lärarhögskolan Stockholm
2001.
|