Lucia - the true story
Föredrag av Erik Bergström 13/12 1931 i föreningshuset i Östra Fågelvik, Värmland Sedvänjan
med luciabrud är - fastän den speciellt i Värmland,
Dalsland och Västergötland fått en så stark
position - ingen urgammal tradition, trots att den
går tillbaka till gamla föreställningar. Den delar
detta öde med julgranen, vilken, vi känner till, är
av ganska färskt datum. Tillgängliga
källor meddelar, att luciabruden var känd i Västra
Sverige tidigast i början av artonhundratalet. Till
den mera moderna gestaltningen av luciafirandet
anknyter flera, från äldre tider, nedärvda
föreställningar: –
Inte bara människor, utan även hela naturen, hade
känning av luciadagen. Solens rullande klot stod för
ett ögonblick stilla. Därmed stannade även alla
andra rörelser, kvarnhjulen slutar mala,
spinnrockarnas surr tystnar, ölets jäsning avstannar
och hornen på korna lossnar. Har
man en smula fantasi kan man även få höra djuren
tala: –
Lång, lång natt, säger korna i båsen Och
de andra småkräken svarar: –
Hon är längre än två. Enligt
folktron var lucianatten årets längsta. Den sista
brytningen mellan vintermörker och vårljus. Eller,
om man så vill, mellan onda och goda krafter. I
Norge trodde man exempelvis - och denna version
återfinner man på ett par ställen även i Sverige -
att de väsen som befolkar underjorden var på
flyttning just denna natt. Det var ett hemskt följe
som då drog runt jorden, och kom man då ivägen,
tvangs man att följa med. Det
är ganska intressant att se hur de olika helgernas
föreställningar blandas om vartannat. Att dra
paralleller med lussenattens häxritter och påskens
blåkullafärder är inte svårt. Ovanstående,
i korthet relaterade, nordiska myter visar på att man
främst trodde att onda makter drev sitt spel. Det är
den nordiska hedendomens relikter som här sticker upp
sitt huvud. Mildare,
mer ljusomstrålad och framför allt mer genomsyrad av
godhet, är föreställningarna som knyter sej till
den kristna sidan av luciagestalten. Under
kejsar Dickletianus tid led en kristen flicka i
Syrakusa martyrdöden år 304. Om detta berättar
legenden följande: –
Lucia var lika skön som hon var mild och god. Sin
godhet visade hon genom att ge bort sin hemgift till
fattiga och behövande. Det
verkar dock som om det fanns sol- och vårare även
på den tiden, eller åtminstone s.k. hemgiftsjägare,
ty hennes fästman blev så förbittrad över att hon
skänkt bort hemgiften, att han anmälde henne till
myndigheterna som kristen. Lucia
blev - då hon inte ville avsäga sej sin kristna tro
- dömd att brännas på bål. När bålet tändes,
flammade visserligen lågorna upp, men Lucia stod
oskadad mitt i röken och elden. Lågorna ville inte
skada henne. Till slut dödade man henne med svärd. Den
andra versionen av samma sägen berättar att: -Lucia
hade ögon så fagra, att en yngling upptändes av en
allt förtärande passion till henne för hennes
ögons skull. Lucia fick reda på detta, och
misshagades av denna jordiska kärlek henne så
mycket, att hon stack ut sina och sände dem till
tillbedjaren. Emellertid
- när hon några nätter senare låg försänkt i
bön, gav Vår Herre henne ögonen tillbaka. Sägnen
berättar att de strålade med ännu fagrare glans än
förut. Det
finns även en värmländsk version av dessa
luciasägner, trots att det bestrids av vissa
forskare: -För
länge sedan rådde svår hungersnöd i Värmland.
Befolkningen led svårt och man hade gett upp allt
hopp om hjälp. Då kom ett skepp styrande över
Vänern. På skeppet fanns en kvinna, som utstrålade
ljusglans. Hon landade och delade ut mat till de
hungrande och räddade på så sätt deras liv. Till
hennes åminnelse firar man sedan Lucia.... Ett
gemensamt drag kan man finna i de här relaterade
sägnerna, de måste vara diktade av män. Genom alla
sägner lyser den evigt manliga svagheten, att
idealisera det kvinnliga, att omge det med en gloria
av mildhet, godhet och förmåga till
självuppoffrande handlingar. Analyserar
man vidare finner man, om man inte visste det förut,
att sägnerna måste vara mycket gamla, ty en modern
kvinna skulle aldrig komma på den tanken att skänka
bort sin hemgift. Istället skulle hon köpa sej en
bil, eller något annat lika nyttigt. Inte
heller skulle hon, om hennes ögon väckte en mans
passion, sticka ut dem, utan hon skulle nog istället
ta fram mascaran för att ytterligare bättra på
ögonens förföriska glans. För
att därefter i korthet återgå till några mera
kända drag av värmländskt lussefirande kan det vara
nog att erinra om, att de från södern stammande,
mera romantiska och eteriska luciabegreppen, snart kom
i skymundan. Det är ingen kritik av det nordiska
psyket, om man slår fast att våra fester, som
centralpunkt har en myckenhet av mat och dryck. Detta
sammanhänger med vårt karga klimat och tvånget att
genom yttre åtgärder skaffa sej en motvikt till den
vinterpsykos, som väl alla haft en känning av någon
gång. Lucia
var därför ursprungligen inte främst ljusets, utan
ätandets högtid. Så småningom mildrades sederna,
men man höll strängt fast vid bruket av lussebrud,
varvid man längtade så mycket efter skönhet att man
valde den vackraste flickan på gården som lussebrud.
Det var en personlig utmärkelse för vederbörande
att få klä sej i det långa kyska nattlinnet och med
en flammande krona på håret få träda in till
vänner och släktingar, för att under sång och glam
få bjuda dem på en morgontidig kaffetår. Lucia
betraktades även som det första förebudet till
julens stora högtid. På landsbygden behöll man
länge seden att husbondfolket på denna dag rikligen
skulle undfägna tjänstefolket. Det fanns exempel på
att man på vissa platser serverade inte mindre än
sju frukostar denna dag. För att befria allmogen från ett oberättigat rykte för frosseri förtjänar att nämnas att man hade seden att tröskningen skulle vara avslutad på Lucia. Man arbetade därför hela natten om så behövdes, och tröskning är som bekant ett hårt arbete som ger god aptit. De sju frukostarna kanske därför inte blir så underliga. Som avslutning kan man göra några reflektioner om luciafirandet och den moderna tiden: -Vår tids människor saknar fotfäste för mycket av det som händer och sker i nuvarande tid. Vi famlar och söker oss fram efter fattig förmåga, men det som nutidens våldsamma omvälvningar spolierat kan inte så lätt ersättas. Hemlösa människor går som irrande själar genom tillvaron, hemmen har delvis förlorat sin förmåga att fostra karaktären. Maskiner, högtalare och ljudfilmer, en avancerad sexuell moral blir dåliga sorrugat. Det man saknar är allt. Vi saknar stillheten, tystnaden, hemlivets helgd och förmåga till andakt. När man saknar något, tvingas man att vända blicken tillbaka till en tid, som ägt något av detta, till en tid som inte var lika söndertrasad som vår. En väg till mera inre samling ligger i, att vi slår vakt kring traditionerna och försöker bevara det bästa av traditionernas etiska innebörd. Så och med Lucia - julens förridare. Vi skräms väl inte längre av rädslan för onda andemakter, men vi vet att utan ljusets hjälp kan farliga makter ta herraväldet i vårt inre och bringa oss på fall. Vi behöver inte längre darra för vinternattens mörker, för vi vet att solen på nytt ska tända sitt flammande klot, men vi vet att det eviga ljuset i en människosjäl och i en människoålder kan slockna, vilket är vida farligare. När Lucia nu träder in med flammande ljus i sitt hår möts hon av förhoppningen, att detta ska bli symbolen för det oförstörbara ljusets seger över de onda makterna. Må vi aldrig missta sambandet med traditionerna från fädrens tid. Låt oss vörda det gamla och söka förverkliga att goda sedvänjor slår rot även i vår tid. Låt oss hoppas och tro, att ljuset aldrig ska slockna på banan mot framtidslanden. På så sätt ska luciafesterna inte förlora sin innebörd utan bli en maning för oss att inte misströsta ens när mörkret sluter som tätast kring oss. Erik Bergström 13/12 1931 i föreningshuset i Östra Fågelvik, Värmland. |
© Torgny Bergström